Druer: 58% Chardonnay, 31% Pinot Noir, 11% Meunier
2015 er og bliver et vanvittig godt år – og den her magnum må du ikke gå glip af.
De tre gutter i champagnehuset Langlet er gode venner og garvede ildsjæle. Huset ligger et godt stykke vestpå i Champagneregionen – i den lille landsby Gland. Det var her i denne lille landsby, at munken Saint Martin faldt i søvn i stedet for at arbejde i vinmarkerne (der er næsten altid en doven, søvnig munk med i de franske vin-historier). Oh Mon Dieu, Saint Martins æsel havde haft frit spil til at æde af de saftige vinplanter, mens munken sov. De andre munke blev selvfølgelig rasende – og det kan ikke have været sjovt at være Saint Martin i den periode. Lige indtil at høsten stod for døren. For så viste det sig – mirakuløst – at høsten blev forrygende og vinen blev særdeles god. Derfor er det oplagt, at det unge champagnehus Langlet ærer det egenrådige æsel på både for- og bagetiketter.
De tre medejere har bidraget med hver deres knowhow til Langlet-champagnerne. Vincent Metivier sørgede for at placere sin gamle vinpresse praktisk og i midten af deres 60 hektar vinmarker i Marnedalen. Luc Chaudron bød ind med hele sit produktionsapparat, og Frederic Papelard gav den gas med branding og salg. Med et solidt fælles rygstød og mantraet ”tout ce qu’il faut” (whatever it takes) har de tre formået at kile deres brand med 35.000 årlige flasker ind i selveste toppen af det kræsne champagnemarked.
De tre musketerer véd godt, at det er deres professionelle samarbejde, der har givet dem stor styrke og gennemslagskraft – men samtidig elsker de at leve deres champagnevision ud i fællesskab. Livet skal ikke bare handle om business, men om ”La belle vie” med masser af fester og fantastiske måltider bundet sammen af den bedste champagne i rigelige mængder.