Michael anbefaler: “Året 2012 var særligt. Utrolig balance, koncentration og harmoni.
I dag har 2012-årgangen fundet sin plads blandt de store champagne-år.”
Om champagnen
EN VINTAGE EGNET TIL LANG ALDRING
Året 2012 var særligt. Utrolig balance, koncentration og harmoni.
I dag har 2012-årgangen fundet sin plads blandt de store champagne-år.
2012 en en “klassiker” for Charles Heidsieck.
Huset har omhyggeligt udvalgt 10 Grand og Premiers Crus til denne cuvée,
der byder på aromatisk intensitet og den saftige friskhed, der er så typisk for huset.
Dens elegance og dybde gør den ideel til at nyde og parre med de mest sofistikerede retter.
Den er også særdeles egnet til yderligere aldring.
Mineralitet, kompleksitet og storhed beskriver den bedst.
Duft: Subtile ristede og røgede noter med et strejf af lakrids.
Du vil fornemme noter af abrikos og friske mandler.
En utrolig aromatisk koncentration – meget typisk for året.
Fine bobler, der er både sarte og dynamiske.
Smag: Mineralsk med en fremragende friskhed.
Spændende noter af kvæde, vanilje og frugtig fersken. En sprød finish.
En dejlig årgang, som vil fortsætte med at udvikle stor kompleksitet og generøsitet over tid.”
siger Cyril Brun, kælderemesteren hos Charles Heidsieck.
Om champagnehuset
I 1822 blev grundlæggeren af Champagnehuset Charles Heidsieck, Charles-Camille Heidsieck, født.
Det var hans onkel der 37 år tidligere etablerede Heidsieck & Co Piper-Heidsieck.
Som bare 29-årig startede Charles sit eget Champagne-hus.
Han koncentrerede sig om at producere, forædle og ikke mindst lagre sine vine.
Han investerede derfor i 47 kalk-kældre fra 1100-tallet.
Dette skattekammer af kældre og underjordiske huler gav Charles Heidsieck mulighed
for perfekt opbevaring og modning af champagnerne.
Charles Heidsieck var en selvsikker mand, og det skabte en del røre i Champagne,
da han valgte at give de aller første champagne hans eget fornavn,
hvilket var fuldstændigt uhørt på det tidspunkt.
Succesen i Frankrig var ikke nok for Charles, han ville have, at hele verden skulle kende til og elske hans champagne.
Derfor rejste han til USA, der på det tidspunkt slet ikke kendte til champagne…
Han tog afsted med idéen: Hvis der skal være Champagne i USA skal det være Charles Heidsieck og ingen anden!!
Han væltede USA omkuld og pressen fulgte ham tæt.
Han fik derudover fodfæste i det ellers ”vilde” Louisiana og det øvrige sydlige USA.
Han fik her øgenavnet ”Champagne Charlie”.
Charles Heidsieck’s champagner vandt en masse priser – vigtigst ved verdensudstillingerne i slutningen af 1800-tallet.
Charles Heidsieck Champagne var nu fast inventar ved de fleste af Europas kongehuse.
Med den store succes koncentrerede Charles sig nu om at holde sin kvalitet samtidig med at producere nok til sine kunder.
Det er Charles’ filosofi som den dag i dag stadig hersker og ”bestemmer” hos Charles Heidsieck.
”At lave en Champagne der opnår det ekseptionelle og ikke det konventionelle.”
De forskellige Champagner, der laves hos Charles Heidsieck bliver alle lavet efter Charles’ filosofi,
og hver Champagne har sin egen ”personlighed” samt samstemmende smag og karakter.
Friskhed og elegance fra Chardonnay – Struktur og smag fra Pinot Noir – samt ”hjælp” med frugten fra Pinot Meunier.
Huset var i familiens eje indtil starten af 1970’erne, hvor de solgte det til Remy-Cointreau,
hvor det var Daniel Thibault der overtog ansvaret og gik fra ikke at eje nogle marker
til i dag at eje ca. 30 hektar marker