Dom Perignon Millésime 2002

Dom Perignon Millésime 2002

Hjemme hos os har vi meget forskellig “smag” – det er vores styrke, men engang imellem også vores største udfordring.

Michael er til de ældre champagner, mens jeg, Dinna, mest er til de unge og sprøde flasker.

Det ville vi teste af ved at holde 2 flasker Dom Perignon op mod hinanden.

Til at forklare dem der er helt nye indenfor Dom Perignons champagneunivers, kommer der her lidt baggrundsviden.

De producerer udelukkende årgangschampagner (millésime) – kun med druer fra én årgang.

Når de har produceret en årgang, klassificerer de en lille del af flaskerne P2 eller P3.

P2 betyder, at flaskerne bliver i Dom Perignons kælder i 15 år, førend de kommer til salg – P3 i hele 30 år.

Vi smagte på en almindelig 2002 og en P2 2002.

Mange har skrevet og spurgt efter Michaels reaktioner på flaskerne – de kommer her:

“Jeg har været fan af 2002 P2 siden Vincent (kældermester hos Dom Perignon) lod den komme op af kælderen juni 2019 – den har en friskhed med en masse mineralske noter samtidig med en lækker underspillet modenhed. 

Den almindelige 2002 har jeg derimod ikke været så vild med tidligere – jeg har ikke følt, den har været rigtig balanceret eller samlet i forhold til hvor stor en vin, det er – lidt på samme måde som jeg faktisk har det med 2008 (den kan noget om en 6-8 års tid).

Men jeg må indrømme, at den er godt på vej – jeg blev positivt overrasket over, hvor meget den er kommet igen over det seneste års tid (år 2021). 

Synes dog stadig den mangler lidt i dybden, men den ligger og “lurer” og kommer helt sikkert med årene”.

Èn ting er vi dog enige om – hver eneste flaske Dom Perignon er smagen af et vildt eventyr og SOMETHING VERY SPECIAL.

Hvordan vælger jeg det rette champagneglas?

Årgang 2014 - og hvad den kan?

Om Dinna & Michael...

Champagne For Alle symboliserer for os muligheden for at gribe alt det gode, når det kommer, men også selv at skabe chancerne. Vi greb chancen og arbejder hårdt hver dag for at folde vores drøm ud. Champagne for Alle er ikke født med en strategi eller en forretningsplan på et skrivebord – vi har udlevet en drøm om at udvide kendskabet til champagne, og så blev det til en virksomhed hen ad vejen – en virksomhed, vi i dag holder fast i, skal drives fra hjertet og gennem passionen – akkurat som det startede.

Author autograph